I Vetenskapsradions nyheter i P1: Vätgas har hyllats som framtidens miljövänliga bränsle men utvecklingen har gått trögt. Nu satsas det stort på vätgaslastbilar som bedömare tror kan innebära ett genombrott för vätgastekniken.
Philip Wagemann, vd på företaget E-cap mobility utanför Hamburg i Tyskland, berättar att målet är att den första vätgaslastbilen ska vara klar och i arbete i Hamburgs hamn i början av september nästa år.
Hans företag är med i ett projekt som går ut på att bygga om begagnade diesellastbilar till vätgasdrift.
Vi står tillsammans i en stor industrihall bredvid en isärplockad lastbil där dieselmotorn plockats bort. Istället ska den utrustas med bränsleceller, elmotorer och vätgastankar.
Den stora fördelen med vätgas kontra batteridrivna lastbilar är lägre vikt. För tunga transporter som går långa sträckor blir batterier helt enkelt för tunga.
Bland tillverkarna av nya lastbilar som tror på vätgas som bränsle finns bland annat världens största lastbilstillverkare Daimler, koreanska Hyundai samt amerikanska startupföretaget Nikola som räknar med att bara om ett par år kunna börja sälja vätgaslastbilar.
Enligt mobilitetsforskaren Ferdinand Dudenhöffer, professor vid universitetet i Duisburg-Essen så kommer vätgasen att komma, men för att det ska lyckas krävs fortfarande reglering av marknaden – alltså att den idag så billiga dieseln blir dyrare.